Az életben csak egy állandó: a változás

Az életben csak egy állandó: a változás

Cikksorozatunkban bemutatjuk az irodalomter√°pia m√≥dszer√©t, k√©pzett √©s akt√≠van praktiz√°l√≥ irodalomterapeuta szerzŇĎnk, Rudolf Panka toll√°b√≥l. Ebben a r√©szben azzal foglalkozik, hogy milyen esetben lehet sz√ľks√©g az irodalomterapeuta munk√°j√°ra ahhoz, hogy el tudjuk fogadni az √©lettel egy√ľttj√°r√≥ v√°ltoz√°sokat.

 

Amikor azt k√©rdezik tŇĎlem, hogy kik keresnek fel a probl√©m√°ikkal irodalomterapeut√°t, arra tudok egy r√∂videbb √©s egy hosszabb v√°laszt is adni.
A hosszabb v√°lasz az, hogy erre nem lehet v√°laszolni, mert az ‚Äúirodalomterapeuta‚ÄĚ √∂nmag√°ban nehezen k√∂r√ľlhat√°rolhat√≥ kompetenci√°kat jelent, hiszen mindig fontos tudni, hogy milyen egy√©b v√©gzetts√©gei vannak az adott szakembernek.

Irodalomterapeuta lehet pszichi√°ter, pedag√≥gus, k√∂nyvt√°ros, pszichol√≥gus √©s m√©g t√∂bb szoci√°lis, seg√≠tŇĎ ter√ľleten dolgoz√≥ szakember. √ćgy az, hogy kik veszik ig√©nybe a seg√≠ts√©g√©t, nagyban f√ľgg att√≥l, milyen egy√©b kompetenci√°i vannak.

Ha a szakember elsŇĎsorban irodalomterapeutak√©nt azonos√≠tja mag√°t (ahogy ezen sorok √≠r√≥ja is), √©s nem speci√°lis csoportokkal dolgozik, akkor a r√∂vid v√°lasz erre a k√©rd√©sre az, hogy √ļgynevezett normat√≠v kr√≠zisekkel √©rkeznek a szakemberhez a seg√≠ts√©get k√©rŇĎk.

De mi is az a normatív krízis?

A kr√≠zis sz√≥ ijesztŇĎnek tŇĪnhet: teh√°t akik irodalomterapeut√°hoz fordulnak, mind √©ppen v√°ls√°gban vannak? K√∂zel sem!

A normat√≠v kr√≠zisek olyan √©letesem√©nyeket takarnak, melyeken minden, ‚Äút√°rsadalmilag √°tlagosnak minŇĎs√≠tett √©letutat‚ÄĚ j√°r√≥ ember √°tmegy. EttŇĎl normat√≠v: hiszen az emberek nagy t√∂bbs√©ge tapasztalni fogja. AmitŇĎl pedig kr√≠zis, az a v√°ltoz√°s: valamif√©le √°trendezŇĎd√©st ind√≠t el az ember √©let√©ben. A kr√≠zis elŇĎtti √©let m√°smilyen, mint ami ut√°na j√∂n, ez pedig sok-sok k√©rd√©st felvet, gerjeszthet olyan √©rz√©seket, amiket neh√©z szemben√©zni: f√©lelem, gy√°sz, szorong√°s.

Amikor normat√≠v kr√≠zisekrŇĎl besz√©l√ľnk, r√∂gt√∂n negat√≠v √©lm√©nyek juthatnak esz√ľnkbe, √°m ez a kateg√≥ria mag√°ban foglal rengeteg olyan √©letesem√©nyt, amikhez elsŇĎsorban pozit√≠v minŇĎs√©geket kapcsolunk.
Normat√≠v kr√≠zis lehet a h√°zasod√°s, a gyerekv√°llal√°s, vagy ak√°r egy munkahelyv√°lt√°s, k√∂lt√∂z√©s, akkor is, ha azt mi kezdem√©nyezz√ľk, √©s jobb √©letminŇĎs√©get v√°runk tŇĎl√ľk.

Minden v√°ltoz√°s azzal j√°r, hogy valamit elvesz√≠t√ľnk – azt az √©n√ľnket, akik ez elŇĎtt az √©letesem√©ny elŇĎtt voltunk.
T√°rsadalmilag m√©g mindig kev√©sb√© elfogadott ilyen esetekben meg√©lni ezeket a neh√©z √©rz√©seket. Gondoljunk csak arra, hogy egy v√°rand√≥s kismam√°r√≥l sztereotipikusan a sug√°rz√≥ √∂r√∂m juthat esz√ľnkbe. Emiatt √∂sszezavarhat benn√ľnket, ha a v√°rand√≥s bar√°tnŇĎnk arr√≥l besz√©l, mennyire sok f√©lelem √©s k√©ts√©g van benne, k√∂zben pedig azt is sajn√°lja, hogy a baba megsz√ľlet√©se ut√°n sokkal kevesebb rugalmass√°g √©s szabads√°g lesz az √©let√©ben.

Ugyan√≠gy, ha p√©ld√°ul egy ismerŇĎs√ľnket elŇĎl√©ptetik, azt v√°rn√°nk tŇĎle, hogy legyen boldog √©s motiv√°lt, √©s felvonjuk a szem√∂ld√∂k√ľnk, ha ettŇĎl ŇĎ ink√°bb szorong. Azt meg v√©gk√©pp neh√©z felfognunk, hogy hogyan lehets√©ges, hogy egyszerre boldog, motiv√°lt √©s szorong is a lehetŇĎs√©gtŇĎl.

Ezekben a helyzetekben egy irodalomter√°pi√°s foglalkoz√°s meg tudja mutatni, hogy teljesen rendben vannak ezek az √©rz√©sek – az irodalomterapeuta, a csoportt√°rsak √©s a v√°lasztott irodalmi mŇĪvek mind k√∂zvet√≠tik, hogy ezek a helyzetek √∂sszetettek, √©s a v√°ltoz√°s sosem egyszerŇĪ, viszont sz√ľks√©ges ahhoz, hogy egyre kiteljesedettebb √©letet √©lhess√ľnk.
Term√©szetesen a kr√≠zis lehet val√≥ban negat√≠v elŇĎjelŇĪ: egy √°ll√°s elveszt√©se, egy p√°rkapcsolat v√©ge, vagy egy olyan v√°ltoz√°s, ami felett kev√©s kontrollunk van, √©s elŇĎfordulhat, hogy nem felt√©tlen√ľl pozit√≠v kimenetellel kecsegtet.

Ilyen √©letesem√©nyeket szint√©n mindannyian tapasztalunk, nem lehet ŇĎket meg√ļszni, √©s egy irodalomter√°pi√°s foglalkoz√°s m√©g abban is seg√≠thet, hogy r√°j√∂jj√ľnk: nem is kell ŇĎket meg√ļszni, mert ezekbŇĎl a helyzetekbŇĎl van ki√ļt, √©s m√©g meg is erŇĎs√∂dhet√ľnk √°ltaluk. Egy irodalomterapeuta, egy irodalmi mŇĪ vagy egy hasonl√≥ sors√ļ csoportt√°rs megmutathatja, hogy mi az, ami ezekbŇĎl az √©lm√©nyekbŇĎl √©p√ľl√©s√ľnkre szolg√°l, √©s mi az, ami seg√≠t √°tv√©szelni ezeket a helyzeteket.

Felmer√ľlhet a k√©rd√©s, hogy mindenki normat√≠v kr√≠zisben van-e, aki jelentkezik egy irodalomterapeut√°n√°l. Nem felt√©tlen√ľl. Vannak olyan emberek, akik amolyan ment√°lis eg√©szs√©gmegŇĎrz√©sk√©nt j√°rnak irodalomterapeut√°hoz: ahogyan szednek vitaminokat, ahogyan sportolnak, √ļgy az irodalomter√°pi√°s foglalkoz√°s is egy m√≥dja annak, hogy √°ltal√°nos √©letminŇĎs√©g√ľket √©s kiegyens√ļlyozott testi-lelki j√≥ll√©t√ľket fokozz√°k.

Ebben term√©szetesen nemcsak egy irodalomterapeuta seg√≠thet, hanem rengeteg m√°s seg√≠tŇĎ szakember is. Aki hisz az irodalom seg√≠tŇĎ erej√©ben, megtapasztalta, hogy egy vers, egy reg√©ny, egy fikt√≠v szereplŇĎ mennyire fontos t√°rs tud lenni egy-egy neh√©z helyzetben, az fogja v√°lasztani az irodalomterapeut√°t.
Sokszor a legs√∂t√©tebb pillanatainkban csak a mŇĪv√©szet az, amiben vigaszt tal√°lunk – aki ezt m√°r valaha megtapasztalta, az val√≥sz√≠nŇĪleg √∂r√∂mmel fog belev√°gni egy irodalomter√°pi√°s folyamatba.

Korábbi cikkeink a témában:
http://www.katakonyvespolca.hu/interju-rudolf-panka-irodalomterapeutaval/
http://www.katakonyvespolca.hu/segit-az-olvasas-bevezetes-a-biblioterapiaba/
http://www.katakonyvespolca.hu/az-olvasas-nem-pusztan-olvasas-irodalomterapia/
http://www.katakonyvespolca.hu/haiku-a-pszichiatrian/
http://www.katakonyvespolca.hu/mely-emberi-kapcsolodas-irodalomterapi

SzerzŇĎ: Rudolf Panka

Haiku a pszichi√°tri√°n-irodalomter√°pia speci√°lis csoportoknak

https://www.rudolfpanka.hu

https://www.facebook.com/Rudolf-Panka-irodalomterapeuta-263008247482207

Haiku a pszichiátrián-irodalomterápia speciális célcsoportoknak

 

Kép forrása: Pixabay

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©.

A weboldalon a minŇĎs√©gi felhaszn√°l√≥i √©lm√©ny √©rdek√©ben s√ľtiket haszn√°lunk.
%d bloggers like this: