Amikor az olvasás nem pusztán olvasás-mire jó az irodalomterápia?

Amikor az olvasás nem pusztán olvasás-mire jó az irodalomterápia?

√öjonnan indul√≥ cikksorozatunkban bemutatjuk az irodalomter√°pia m√≥dszer√©t, k√©pzett √©s akt√≠van praktiz√°l√≥ irodalomterapeuta szerzŇĎnk, Rudolf Panka toll√°b√≥l. A sorozat m√°sodik r√©sz√©ben azt j√°rjuk k√∂rbe, miben is tud seg√≠teni az irodalomter√°pia m√≥dszere.

Mire jó az irodalomterápia?

Az irodalomter√°pia, att√≥l f√ľggŇĎen, milyen szakember, milyen c√©llal haszn√°lja, nagyon sok mindenre lehet j√≥.
Kezdve az olvas√°sn√©pszerŇĪs√≠t√©stŇĎl, a t√°rsas kompetenci√°k fejleszt√©s√©n √°t, eg√©szen a f√ľggŇĎs√©gek vagy ment√°lis probl√©m√°k kezel√©s√©ig.

√Ėnismeret ‚Äď mindennek az alapja

√Āltal√°noss√°gban elmondhat√≥, hogy az irodalomter√°pia seg√≠t fejleszteni az √∂nismeretet: az √°ltal, hogy irodalmi mŇĪvekrŇĎl gondolkodunk, besz√©lget√ľnk, val√≥j√°ban saj√°t magunkr√≥l gondolkodunk √©s fogalmazzuk meg viszonyunkat a sz√∂veghez, a vil√°ghoz. Egy szereplŇĎh√∂z val√≥ kapcsol√≥d√°sunk sokat elmond saj√°t √©rt√©krend√ľnkrŇĎl, arr√≥l, hol j√°runk most az √©let√ľnkben. Az, hogy Ulickaja hŇĎs√©t, Szonyecsk√°t p√©ld√°ul √°ldozatnak vagy szentnek l√°tjuk, vallhat arr√≥l, saj√°t szerep√ľnket hogyan l√°tjuk, emberi kapcsolataink t√ľkr√©ben. Ezek a viszonyul√°sok sokszor nem is tudatosodnak az elŇĎtt, hogy egy irodalmi mŇĪ kapcs√°n, a szereplŇĎkrŇĎl gondolkova el nem jutunk hozz√°juk.

Az √∂nismereten t√ļl

Az √∂nismeret mellett a t√°rsismeretet is fejleszti a m√≥dszer. Egyr√©szt annak kapcs√°n, hogy az irodalmi mŇĪvekben m√°s emberekrŇĎl olvashatunk, m√°s ember megk√ľzd√©si m√≥djaival, √©rt√©krendj√©vel, dilemm√°ival tal√°lkozunk. M√°sr√©szt csoportfoglalkoz√°s sor√°n (m√©g mindig ez az elterjedtebb form√°ja a m√≥dszer gyakorl√°s√°nak, amellett, hogy egyre t√∂bb szakember k√≠n√°l egy√©ni besz√©lget√©seket is), egyszerŇĪen a besz√©lget√©s, csoportmunka folyt√°n megtapasztaljuk, hogy egyszerre vagyunk nagyon hasonl√≥ak, m√©gis k√ľl√∂nb√∂zŇĎek. Lehet, hogy ugyanazokkal a probl√©m√°kkal, √©lethelyzetekkel k√ľzd√ľnk, de a reakci√≥ink √©s megold√°si strat√©gi√°ink merŇĎben elt√©rŇĎek lehetnek. Egy √∂nismereti csoporton √°ltal√°ban ker√ľlj√ľk a direkt tan√°csad√°st (mind a szakember, mind a r√©sztvevŇĎk r√©sz√©rŇĎl). Nem c√©lunk meggyŇĎzni egy-egy r√©sztvevŇĎt, mit kellene tennie, hanem m√°r az√°ltal is fejlŇĎd√ľnk, hogy r√°l√°tunk, m√°s emberek tŇĎl√ľnk k√ľl√∂nb√∂zŇĎk√©ppen mŇĪk√∂dnek, de egyik mŇĪk√∂d√©s sem jobb a m√°sikn√°l, nem minŇĎs√≠tj√ľk sem magunkat, sem m√°sokat. Ha ezt a fajta szeml√©letet elsaj√°t√≠tjuk egy √∂nismereti csoporton, az a saj√°t √©let√ľnkben is rengeteget tud seg√≠teni nek√ľnk, egy-egy konfliktushelyzet sor√°n. Ehhez a t√©m√°hoz szorosan kapcsol√≥dik az emp√°ti√°s k√©szs√©g fejleszt√©se, amit szint√©n el√©rhet√ľnk az irodalomter√°pia seg√≠ts√©g√©vel.

Ha magamat nem szeretem, m√°sokat sem fogok

Az irodalomter√°pia seg√≠t az √∂nbecs√ľl√©s fejleszt√©s√©ben is. A r√©sztvevŇĎknek lehetŇĎs√©g√ľk van megtapasztalni, hogy √≠t√©lkez√©s √©s minŇĎs√≠t√©s n√©lk√ľl megnyilv√°nulhatnak, megoszthatnak √©lm√©nyeket, √©rz√©seket, tapasztalatokat. Az √∂nkifejez√©s teret kap, √©s elfogad√°ssal, nyitotts√°ggal, k√≠v√°ncsis√°ggal tal√°lkozik. Ebben a k√∂zegben az alacsonyabb √∂nbecs√ľl√©ssel rendelkezŇĎk sz√©p utat tudnak bej√°rni, ha egy hosszabb csoportfolyamatban kapcsol√≥dnak be: mind t√∂bbet √©s t√∂bbet mernek, akarnak megosztani magukr√≥l, hiszen nem az a reakci√≥ √©rkezik r√°, amitŇĎl f√©lnek: az elutas√≠t√°s, √©rdektelens√©g. A tanult k√©szs√©geket azt√°n merik haszn√°lni a csoporton k√≠v√ľli √©let√ľkben, ahol szint√©n meg tudj√°k tapasztalni, hogy a megfelelŇĎ k√∂zegben pozit√≠v fogadtat√°sa lesz az √∂nfelt√°r√°suknak.

A logikus elméknek is kedvez

Tal√°n kev√©ss√© egy√©rtelmŇĪ k√©szs√©g, amit az irodalomter√°pia fejleszthet: a probl√©mamegold√°s. Sz√∂veget fejteni, irodalmi sz√∂vegrŇĎl gondolkodni logikai feladat is. Term√©szetesen irodalomter√°pi√°n nem sz√∂veget elemz√ľnk, nem a mŇĪ struktur√°lis √∂sszef√ľgg√©seink gondolkodunk, azonban ettŇĎl m√©g igaz, hogy el kell rajta m√©l√°znunk, √©s megtal√°lni a nek√ľnk jelentŇĎs √∂sszef√ľgg√©seket. Az irodalomter√°pi√°s foglalkoz√°sokon elŇĎfordulnak olyan √∂nismereti gyakorlatok, ahol √©szrev√©tlen√ľl fejlŇĎdik a probl√©mamegold√≥-k√©szs√©g√ľnk, illetve a kreativit√°sunk, mik√∂zben a fŇĎ f√≥kusz term√©szetesen az √∂nismereten marad. Saj√°t √©let√ľnkben felmer√ľlŇĎ helyzetekrŇĎl gondolkodunk, √©s eljuthatunk a megold√°sig.

√Čs m√©g sok m√°s…

A kapcsolatteremt√©s, a szoci√°lis √©rz√©kenys√©g √©s az √©rzelmi intelligencia is fejlŇĎdik a foglalkoz√°sok sor√°n. Gyakran elŇĎfordul, hogy egy-egy irodalomter√°pi√°s csoport folyam√°n a r√©sztvevŇĎk eleinte ‚Äěmonologiz√°lnak‚ÄĚ. Mindenki elmondja a saj√°t megoszt√°s√°t, melyek nem kapcsol√≥dnak a t√∂bbiek√©hez. Ez egy nyitott csoporton, ahol ebben a form√°ban akkor tal√°lkoznak elŇĎsz√∂r √©s utolj√°ra a r√©sztvevŇĎk, illetve egy hosszabb folyamat elej√©n teljesen norm√°lis, nincs m√©g mihez kapcsol√≥dni. A csoportvezetŇĎ feladata megteremteni azt a l√©gk√∂rt, amiben ki tud alakulni a kapcsolatteremt√©s.

A csoportokon tal√°lkozhatunk olyan emberekkel, akik m√°s t√°rsadalmi helyzetben vannak, mint mi. JellemzŇĎ lehet a koroszt√°lyi sz√≥r√°s: egy√ľtt √ľlnek a h√ļsz√©vesek √©s a nyugd√≠jasok a csoportban. M√°s √©s m√°s √©lethelyzetbŇĎl, anyagi √©s szoci√°lis h√°tt√©rbŇĎl √©rkeznek a r√©sztvevŇĎk. Az irodalmi mŇĪveken √°t val√≥ kapcsol√≥d√°s teret ad, hogy megtapasztaljuk, van benn√ľnk k√∂z√∂s: amin √©n √©ppen √°tmegyek az √©letemben, azon a csoporttag √©vtizedekkel ezelŇĎtt ment √°t. Tanulhatok tŇĎle, ŇĎ pedig meg√©rheti, miben vagyok √©ppen.

A konfliktuskezel√©srŇĎl m√°r volt sz√≥, √°m a kor√°bban eml√≠tettn√©l direktebben is seg√≠thet ennek fejleszt√©s√©ben a m√≥dszer. Irodalomter√°pi√°s csoporton √≥hatatlan elŇĎfordul, hogy m√°st gondolunk egy adott sz√∂vegrŇĎl, illetve a felmer√ľlt, nagyon is szem√©lyes, h√ļsbav√°g√≥ k√©rd√©sek kapcs√°n bizony indulatok is megjelenhetnek. Egy szakavatott csoportvezetŇĎ megtart√≥ jelenl√©t√©vel √°tseg√≠ti a csoportot ezeken a konfliktusokon. Nem c√©l a konfliktus ker√ľl√©se, hiszen a csoporton k√≠v√ľli √©letben sem c√©lunk ez. A konfliktusok term√©szetes velej√°r√≥i az emberi kapcsolatoknak, megfelelŇĎ kezel√©s√ľk √©p√≠ti az √©letminŇĎs√©g√ľnket, nem pedig rombolja. Egy √∂nismereti csoporton ezek megjelen√©se, √©s megfelelŇĎ kezel√©se mint√°t ad r√°, hogyan is lehet √©p√≠tŇĎen √©s t√°rsadalmilag elfogadott m√≥don, egym√°st tiszteletben tartva megoldani egy konfliktust.

Ez a cikk az irodalomter√°pia √°ltal√°nos √°ld√°sos hat√°sait mutatta be, ez tulajdonk√©ppen az alap, ami b√°rmilyen alkalmaz√°s√ļ √©s c√©l√ļ csoporton meg tud t√∂rt√©nni. Cikksorozatom k√∂vetkezŇĎ r√©szeiben be fogom mutatni az irodalomter√°pia speci√°lis felhaszn√°l√°si m√≥djait is.

SzerzŇĎ: Rudolf Panka irodalomterapeuta

Amikor az olvasás nem pusztán olvasás-mire jó az irodalomterápia,
https://www.rudolfpanka.hu/
Rudolf Panka Facebook oldala: https://www.facebook.com/Rudolf-Panka-irodalomterapeuta-263008247482207

 

Kép forrása: Pixabay

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©.

A weboldalon a minŇĎs√©gi felhaszn√°l√≥i √©lm√©ny √©rdek√©ben s√ľtiket haszn√°lunk.
%d bloggers like this: