√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

Olyan magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk, amelyek a k√∂zelm√ļltban jelentek meg. Itt, a Kata k√∂nyvespolca szerkesztŇĎs√©g√©ben mi sz√≠v√ľgy√ľnknek tartjuk a kort√°rs magyar irodalom min√©l sz√©lesebb olvas√≥i r√©teghez t√∂rt√©nŇĎ eljuttat√°s√°t. K√∂vetkezzen most √∂t k√∂nyv, amelyekben a legfrissebb magyar verseket, novell√°kat √©s reg√©nyeket ismerhetj√ľk meg k√∂zelebbrŇĎl.

 

#1.  Tóth Krisztina: Bálnadal

 

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk
√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

A B√°lnadal T√≥th Krisztina 2017 √©s 2020 k√∂z√∂tt √≠rt verseit gyŇĪjti k√∂tetbe. A h√°rom nagyszerŇĪ ciklus a V√∂lgy√ļtt√≥l, a K√≠nai utaz√°son √°t h√©tk√∂znapi √©let√ľnk helysz√≠neire, a Terekbe vezeti az olvas√≥t. A m√ļlt √©s a m√ļltb√©li emberek felbukkan√°sa, az eml√©kez√©s furcsa mŇĪk√∂d√©se jelenik meg a versekben, hol haikukba sŇĪrŇĪs√∂dve, hol a szonettek √ľnnep√©lyess√©g√©vel, m√°skor szabadabb form√°kban, hogy a legalapvetŇĎbb k√©rd√©seket tegye fel a m√°nak: mi√©rt, hov√°, mi v√©gre. A B√°lnadal T√≥th Krisztina tal√°n legmegrend√≠tŇĎbb k√∂tete. T√≥th Krisztina 1967-ben sz√ľletett Budapesten. Egyik legn√©pszerŇĪbb √≠r√≥nk, sz√°mos versesk√∂tete, reg√©nye, novell√°sk√∂tete √©s gyerekk√∂nyve jelent meg magyar √©s idegen nyelven. 2020-ban a Digit√°lis Irodalmi Akad√©mia tagjai k√∂z√© v√°lasztotta.

 

#2. Zolt√°n G√°bor: LevegŇĎt venni

 

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk
√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

Zolt√°n G√°bor novellistak√©nt kezdte p√°ly√°j√°t, de kispr√≥zak√∂tetet utolj√°ra 1999-ben adott k√∂zre. LevegŇĎt venni c√≠mŇĪ k√∂nyve √≠gy t√∂bb mint h√ļsz √©v novell√°inak keresztmetszete. Az eltelt √©vtizedekben a szerzŇĎnek volt r√©sze hossz√ļ cs√∂ndekben √©s Orgia c√≠mŇĪ reg√©ny√©nek megjelen√©se ut√°n zajos sikerben is. A szigor√ļ k√©zzel v√°logatott novell√°k ford√≠tott idŇĎrendben k√∂vetik egym√°st a k√∂tetben, √≠gy kalauzolnak vissza Zolt√°n G√°bor pr√≥z√°j√°nak forr√°svid√©k√©ig.

Ha olvas√≥ja az ut√≥bbi √©vek munk√°i, elsŇĎsorban az Orgia √©s az azt k√≠s√©rŇĎ essz√©reg√©ny, a Szomsz√©d felŇĎl k√∂zel√≠t jelen k√∂tet √≠r√°saihoz, r√°ismerhet a fel√©j√ľk fordul√≥ utakra, de olyan √∂sv√©nyekre is bukkanhat, amelyek Zolt√°n G√°bor √≠r√≥i vil√°g√°nak eg√©szen m√°s, kev√©ss√© ismert t√°jaira vezetnek. A novell√°k nyelve elsz√°ntan pontos, m√©gis k√≠v√°ncsi, minden cikorny√°t√≥l mentes, m√©gsem d√≠sztelen, sokkal ink√°bb f√∂l√∂sleg n√©lk√ľl √©p√≠tkezŇĎ. A sz√∂vegek mosolytalan ir√≥ni√°ja, groteszk fordulatai, szociografikus √©rz√©kenys√©ge nincs elŇĎd√∂k h√≠j√°n a magyar novellisztik√°ban, karakteres szerkeszt√©sm√≥djuk, megh√∂kkentŇĎ n√©zŇĎpontjaik √©s elbesz√©l√©stechnik√°juk ugyanakkor jellegzetess√© teszik ŇĎket. Egy furcsa randev√ļ, egy v√©gletes lomtalan√≠t√°s, gyilkos √©s buja szenved√©lyek, hŇĪv√∂s kerti √∂sv√©nyen vonul√≥ bodob√°csok – a LevegŇĎt venni kispr√≥z√°i sokf√©l√©k, de valamennyiben f√∂lismerni Zolt√°n G√°bor tekintet√©t: k√≠m√©letlens√©g √©s r√©szv√©t sz√©tv√°laszthatatlan, csakis egy√ľtt √©lesl√°t√≥ lencs√©it.

 

#3. Závada Péter: Gondoskodás

 

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk
√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

TemplombelsŇĎ, sportp√°lya, recepci√≥spult √©s “v√°llalkoz√≥z√∂ld” kanap√©k. Ahogy az ember a hangulatok zegzugaiban l√©tezik. Z√°vada P√©ter √ļj k√∂tet√©ben k√ľl√∂n√∂s s√©t√°t tehet√ľnk az urb√°nus k√∂zegekbŇĎl √©s a t√°g bioszf√©r√°b√≥l fel√©p√≠tett k√∂ltŇĎi vil√°gban, ahol kafkai szimb√≥lumok elevenednek meg √ļjra, √©s a t√∂rt√©nelem romjai, mint fenyegetŇĎ alleg√≥ri√°k, magasodnak. El√©nk ker√ľlnek a hatalom eml√©kei, a b√°sty√°k √©s az erŇĎd√∂k, de az olvas√≥ r√©szt vehet a ny√°rz√°r√≥ banketten is. A term√©szeti, √©p√≠t√©szeti √©s technikai objektumok furcsa sokf√©les√©ge rendre a “hol vagyunk” k√©rd√©s√©t teszi fel; mitŇĎl vonz√≥bb itt, mint ott, mit jelent az “ŇĎszint√©bb pazarl√°s” eleganci√°ja. Saj√°tos optikai utaz√°st tesz√ľnk Gr√∂nlandon, vagy csak sodr√≥dunk a foly√≥n a vidr√°kkal. Olykor pedig j√≥ meg√°llnunk b√°rhol, mert a fogalmak sz√©tt√∂redezve v√°rakoznak.- Kerber Bal√°zs

 

 

“Zajtapad√°s, h√°rtyaf√©ny. A hisz√©keny t√°jat

kirabolja a tekintet. A szemek √∂nzŇĎ rezerv√°tuma,

mikor zs√°km√°nyul ejti azt, ami m√©g az erdŇĎbŇĎl,

az elv√°gy√≥d√°sb√≥l itt maradt.”¬†

 

#4.  Márton László: A kárpótlás

 

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk
√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

A reg√©ny hŇĎse, Por Zsolt gazdas√°gt√∂rt√©n√©sz valamikor a k√∂zelm√ļltban egy k√∂zjegyzŇĎtŇĎl √©rtes√≠t√©st kap, amely szerint “√©letveszt√©s miatt” k√°rp√≥tl√°s j√°r neki. Akit 1944-ben elhurcoltak √©s meggyilkoltak, egy kisfi√ļ volt, Por Zsolt apj√°nak √∂ccse. Azon t√ļlmenŇĎen, hogy “√©let√©t vesztette”, semmit sem tudunk meg r√≥la, rajta kereszt√ľl viszont felid√©zŇĎdik egy t√∂bbsz√∂r√∂sen traumatiz√°lt csal√°d: a sz√ľlŇĎk, az apai nagyn√©ni, az anyai nagymama √©s a reg√©nyhŇĎs h√ļga. A k√≠m√©letlen, keserŇĪ ir√≥ni√°val megrajzolt portr√©k egy√ļttal korrajzot is adnak az 1970-es, 80-as √©vek Magyarorsz√°g√°r√≥l, √©s a cselekm√©ny fŇĎsodr√°t is kijel√∂lik: az elhallgat√°sok, a m√ļlt kibesz√©letlens√©ge, a szereplŇĎk egym√°s ellen v√≠vott j√°tszm√°i egy trag√©di√°t k√©sz√≠tenek elŇĎ.

Ez a trag√©dia a reg√©nyben a tulajdonk√©ppeni “√©letveszt√©s”: az anya hom√°lyos okokb√≥l √©s tiszt√°zatlan k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt t√∂rt√©nt √∂ngyilkoss√°ga, amely a csal√°d sz√©thull√°s√°val j√°r. Ez azonban a cselekm√©nynek csak az egyik fele, amelyet a reg√©nyhŇĎs fejlŇĎd√©st√∂rt√©nete eg√©sz√≠t ki. Az olvas√≥ tan√ļja lesz annak, amint Por Zsolt megv√≠vja harc√°t szem√©lyis√©ge integrit√°s√°√©rt, √©s kiszak√≠tja mag√°t a r√°erŇĎltetett √©rzelmi f√ľggŇĎs√©gekbŇĎl, ugyanakkor szellemi fejlŇĎd√©s√©t is nyomon k√∂vethetj√ľk. A saj√°t √©lett√∂rt√©net √∂sszekapcsol√≥dik az orsz√°g gazdas√°gt√∂rt√©net√©nek tanulm√°nyoz√°s√°val √©s a vele j√°r√≥ felismer√©sekkel, amelyek mozg√≥s√≠tj√°k a f√©rfikorba l√©pŇĎ reg√©nyhŇĎs addig rejtett erŇĎit.

 

#5. Simon M√°rton: Dalok a magasf√∂ldszintrŇĎl

 

√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk
√Ėt magyar kort√°rs irodalmi k√∂tetet aj√°nlunk

,,√Čs √°llsz √©s sz√©d√ľlsz √©s hallgatsz, vagy √ľlsz 5.43-kor

egy kanap√©n egyed√ľl, egy m√°sik pl√©dbe

csavarva, közhelyeken rágódva. Olyan csöndben,

mint aki arra √©bred, hogy √∂tvenh√©t √©ves, s√ľket,

polinéz gyöngyhalász lett, aki egy fotóba szerelmes,

√©s valaki l√©legezzen helyette, mert f√∂l√∂tte nyolc m√©ter.‚ÄĚ

 

 

,,Aki Simon M√°rton verseihez fordul vigasztal√°s√©rt, nem csal√≥dik. √Čppen azt fogja kapni tŇĎl√ľk, amivel √°t lehet v√©szelni egy mag√°nyt: igen, ez most ilyen. Meghalt egy anya. Elm√ļlt egy szerelem. Volt, nincs. Igen, most √ľress√©g van. De ez az √ľress√©g j√≥, most √©ppen ez kell, mert e n√©lk√ľl nincs j√∂vŇĎ. M√°rpedig j√∂vŇĎ igenis van. ErŇĎt √©s tart√°st kap az olvas√≥ ezekbŇĎl a versekbŇĎl. Seg√≠tenek √©lni.”

Kemény István 

 

Szerkesztette: Rinner Anita

 

Képek forrása: Líra, Pixabay

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©.

A weboldalon a minŇĎs√©gi felhaszn√°l√≥i √©lm√©ny √©rdek√©ben s√ľtiket haszn√°lunk.
%d bloggers like this: