Interj√ļ Rudolf Panka irodalomterapeut√°val

Interj√ļ Rudolf Panka irodalomterapeut√°val

Egyre t√∂bb emberhez jut el a h√≠r, m√°r l√©tezik irodalomter√°pia! Ez egy roppant izgalmas utaz√°s √∂nmagunk fel√©, de hogyan lesz valakibŇĎl ma irodalomterapeuta? Egy√°ltal√°n, mit csin√°l egy irodalomterapeuta? Milyen m√≥dszereket haszn√°l? ¬†Rudolf Panka¬†irodalomterapeut√°val besz√©lgett√ľnk.¬†

BS: – Amikor azt mondom, hogy ter√°pia akkor tal√°n sokunknak egy pszichol√≥gus ugrik be, aki k√©rd√©seket tesz fel, de ez valami m√°s. Irodalomter√°pia. Vajon hogyan lesz valakibŇĎl ma irodalomterapeuta √©s mi√©rt keres fel valaki ilyen lehetŇĎs√©get?¬†¬†

RP: -Sok √ļt vezethet az irodalomterapeut√°v√° v√°l√°shoz. Az √©n t√∂rt√©netem¬† √ļgy kezdŇĎd√∂tt, hogy 2013-ban elind√≠tottam egy irodalmi-k√∂z√∂ss√©gi programsorozatot, a Booktion!-t, azzal a c√©llal, hogy sz√∂vegek seg√≠ts√©g√©vel kapcsol√≥djunk egym√°shoz, besz√©lgess√ľnk magunkr√≥l. A foglalkoz√°sokra j√°t√©kokat, vitaind√≠t√≥ k√©rd√©seket vittem, igyekeztem formabont√≥ m√≥don √∂sszerakni az alkalmakat. Nonprofit m√≥don mŇĪk√∂d√∂tt, eleinte ismerŇĎs√∂k √©s az ŇĎ ismerŇĎseik l√°togatt√°k a rendezv√©nyt, azt√°n sz√©p lassan kinŇĎtte mag√°t. IdŇĎk√∂zben megsz√ľletett bennem az ig√©ny, hogy ezek a foglalkoz√°sok m√©g t√∂bbet tudjanak adni az embereknek. 2016-ban elkezdtem a P√©csi Tudom√°nyegyetem biblioterapeuta, azaz irodalomterapeuta k√©pz√©s√©t. Ez meghozta az √∂nismereti f√≥kuszt is. A Booktion! foglalkoz√°sain szerzett tapasztalataim nagyon sokat seg√≠tettek irodalomterapeutak√©nt elindulni, a biblioterapeuta k√©pz√©sben kapott rengeteg √©rt√©kes tud√°s √©s tapasztalat mellett. Tal√°n a ma ember√©nek az√©rt tud vonz√≥ lenni az irodalomter√°pia, mert egy teljesen m√°sfajta n√©zŇĎpontot ad az olvas√°shoz, mint amivel j√≥ es√©llyel kor√°bban tal√°lkozott. LehetŇĎs√©ge van r√°n√©zni, hogy mit tud az olvasm√°nyb√≥l saj√°t √©let√©hez kapcsolni belŇĎle, mi az, ami ak√°r egy nagyon konkr√©t szakmai, mag√°n√©leti k√©rd√©sben seg√≠teni tud neki. Sok okb√≥l olvasunk: felt√∂ltŇĎd√©s, sz√≥rakoz√°s c√©lj√°b√≥l, eszt√©tikai √©lm√©ny miatt, szakmai tartalmak megismer√©se v√©gett. Az viszonylag ritka, hogy az olvas√≥ √ļgy vegyen a kez√©be egy k√∂nyvet, hogy mag√°r√≥l mit tud tanulni, milyen √∂nismereti t√©m√°kat mozgat meg benne az adott mŇĪ. ElŇĎfordulhat, de nem ez van a f√≥kuszban egy hagyom√°nyos olvas√≥i n√©zŇĎpontban. K√∂nyvet mondok, de gondolhatunk versre, mes√©re, novell√°ra, b√°rmilyen irodalmi mŇĪre.

BS: –¬† Csoportos foglalkoz√°sokon, hogyan vezeted r√° a ter√°pi√°n r√©sztvevŇĎket, hogy k√©pesek legyenek egy√ľtt haladni?¬† ¬†H√°ny fŇĎ vesz r√©szt rajta? Miben m√°s az egy√©ni ter√°pia?

RP: – A szakirodalom szerint az ide√°lis csoport l√©tsz√°ma a p√°ros gyakorlatok miatt 8 fŇĎ, de mŇĪk√∂dhet ettŇĎl kevesebbel fŇĎvel is. Alkalmank√©nt vannak nagyobb, 20-25 fŇĎs foglalkoz√°sok is. Csoportos foglalkoz√°son mindenki ugyanazzal a sz√∂veggel dolgozik, az viszont egy√©nenk√©nt v√°ltoz√≥, ki, hogyan reag√°l a sz√∂vegre. Az a j√≥ csoportban, hogy az elt√©rŇĎ reakci√≥knak is helye van. Nagyon jellemzŇĎ, hogy a csoporttagokat abszol√ļt m√°s ragadja meg ugyanabb√≥l a sz√∂vegbŇĎl. Van, akit p√©ld√°ul egyetlen sor √©rint meg, m√°s meg √©szre sem veszi azt. Mindenkinek egy√©ni lesz a kapcsolata a sz√∂veggel. K√ľl√∂nf√©le csoportvezetŇĎi st√≠lusok l√©teznek, √©n szeretem hagyni, hogy a folyamatok a maguk √ļtj√°n menjenek, a keretet adom hozz√°. C√©lom, hogy a csoporttagok nyilv√°nuljanak meg, ne √©n mondjam meg, hogy nekik mit jelent a sz√∂veg. Igyekszem megteremteni a teret, ahol a benn√ľk zajl√≥ √©rz√©sekrŇĎl ny√≠ltan lehet besz√©lgetni √©s nyugodtan mondhatnak olyat is, ami ellentmond egy m√°sik csoporttagnak. Felv√°llalt c√©lom teret adni annak √∂r√∂mnek √©s r√°csod√°lkoz√°snak, hogy m√°sok vagyunk, √©s ez √≠gy rendben van, sŇĎt, ez √≠gy j√≥.

BS: – Egy-egy alkalom mennyi idŇĎt √∂lel fel? H√°ny alkalmasak a foglalkoz√°sok?

RP: – Alapesetben m√°sf√©l-k√©t √≥ra. A hossza v√°ltoz√≥, van 3 alkalmas mini csoportom, 8-10 alkalmas √©s van olyan, ami janu√°rban indult, decemberben √©r v√©get, havi egy alkalommal tal√°lkozunk. Min√©l hosszabb egy folyamat, ann√°l jobban el lehet m√©ly√ľlni. A r√∂videbb csoportok legink√°bb arra j√≥k, hogy tudatos√≠tsanak egy-egy k√©rd√©st, elind√≠ts√°k a folyamatot az emberben.¬† Elj√∂n, elgondolkodik a t√©m√°r√≥l √©s viszi tov√°bb. Vannak egy alkalmas foglalkoz√°sok is, amiknek nincs elŇĎzm√©nye, azok is lehetnek hat√°sosak, sz√ľlethetnek rajtuk felismer√©sek.

BS: – Milyen √ļtraval√≥val, tan√°ccsal l√°tod el a ter√°pia ut√°n az embereket?¬† A csoportfoglalkoz√°sok ut√°n mennyi idŇĎvel √©lik meg a felismer√©st az emberek? Kapsz visszajelz√©st hosszabb idŇĎ ut√°n is?¬†

RP: – Sokszor kapok visszajelz√©st hosszabb idŇĎ ut√°n is, √©s ezeknek m√°shogy √∂r√ľl√∂k, mint az azonnalinak. Mert ez azt is jelzi, hogy nem csak ott √©s akkor adott valamit a foglalkoz√°s, hanem k√©sŇĎbb is tudta hasznos√≠tani a csoporttag. A t√∂rt√ČNeted ‚Äď √∂nismereti sztorialkot√≥ kih√≠v√°som kih√≠v√°s kapcs√°n kaptam egy visszajelz√©st j√≥val k√©sŇĎbb, hogy konkr√©t helyzetben tudta alkalmazni a r√©sztvevŇĎ, amit ott tanult mag√°r√≥l. Nem √©n tan√≠tottam neki, hanem ŇĎ jutott el egy felismer√©sig mag√°val kapcsolatban √©s be tudta √©p√≠teni az adott helyzetbe, aminek nagyon √∂r√ľltem.

Ez az√©rt is j√≥, mert visszaigazolja a m√≥dszer l√©tjogosults√°g√°t: van egy f√≥kuszt√©m√°nk √°ltal√°ban, de att√≥l el tudunk √°gazni, mint a fa a gy√∂kerektŇĎl.¬† Nem c√©lom, hogy egy egyetemes igazs√°ghoz jussunk, mindenki igazs√°ga √©rv√©nyes. Van egy t√©m√°nk, abb√≥l mindenki elviszi azt, ami neki megsz√ľletett v√°laszk√©nt.¬†

BS: РVannak visszajáró klienseid?

RP: – Igen. Vannak r√∂videbb √©s hosszabb folyamatok √©s van lehetŇĎs√©g bekapcsol√≥dni, lehet tov√°bb j√∂nni, ha v√©ge van egy blokknak. Vannak, akik elj√∂nnek egy csoportra √©s megn√©znek egy m√°sikat is, vagy hosszabb idŇĎ ut√°n kapcsol√≥dnak vissza. A b√ļcs√ļ sokszor nekem sem k√∂nnyŇĪ, hiszen emberi kapcsolatokr√≥l besz√©l√ľnk, k√∂tŇĎd√ľnk egym√°shoz. De a seg√≠tŇĎ kapcsolat egyik c√©lja, hogy a seg√≠tŇĎ egy idŇĎ ut√°n ‚Äěfeleslegess√©‚ÄĚ v√°ljon.

BS: – Milyen koroszt√°lyt tudsz megsz√≥l√≠tani? J√≥l gondolom, hogy a nŇĎk vannak t√∂bbs√©gben?

RP: – Hozz√°m ink√°bb a velem egykor√ļak j√∂nnek, tal√°n jobban meg√©rt engem egy olyan seg√≠tŇĎ, aki lehet hasonl√≥ cipŇĎben van, mint √©n.¬† De idŇĎsebb r√©sztvevŇĎtŇĎl is kaptam pozit√≠v visszajelz√©st. Kamaszokkal, gyerekekkel fŇĎleg t√°borokban tal√°lkozom.. Minden koroszt√°lyban megvan az a r√©teg, aki szeret olvasni √©s √©rdekli a saj√°t √∂nismereti fejlŇĎd√©se. J√≥l gondolod, t√∂bb a nŇĎi kliens, de mindig akad egy-k√©t f√©rfi is. Most tudatosult bennem, hogy a Booktionra, ami nem √∂nismereti volt, t√∂bb f√©rfi j√∂tt el. V√©lhetŇĎen az√©rt, mert ott lehetett intellektu√°lisan vit√°zni. A mai napig tabu f√©rfik√©nt √©rz√©sekrŇĎl besz√©lni, vagy azzal foglalkozni, hogy vagyok √©n. J√≥ lenne, ha ez v√°ltozna.

BS: – Akik felkeresnek, mennyire nyitott szem√©lyis√©gek? Volt m√°r olyan eset, hogy eltan√°csolt√°l valakit? A ter√°pia sor√°n m√°s terapeut√°kkal is egy√ľttmŇĪk√∂dsz?

RP: – √Āltal√°noss√°gban elmondhat√≥, hogy olyanokat vonzhat be, akik motiv√°ltak arra, hogy magukr√≥l gondolkodjanak vagy kapcsol√≥djanak magukhoz, egym√°shoz. Azokat, akik t√©nyleg azt √©lvezik, hogy le√ľlnek √©s megvitatj√°k az emberekkel, mi van a lelk√ľkben. Volt olyan, aki elmondta, hogy neki kifejezett c√©lja, hogy kapcsol√≥djon m√°sokhoz, jobban meg tudjon ny√≠lni. Sz√©pen lassan elindult ezen az √ļton.¬† Az elfogad√≥ k√∂zeg, amikor nem minŇĎs√≠tik egym√°st √©s mindenkinek van tere arra, hogy megossza a benne zajl√≥ folyamatokat, abszol√ļt seg√≠tŇĎ tud lenni ebben a folyamatban. Nem volt olyan, akit el kellett tan√°csolni. Olyan volt, aki az elsŇĎ alkalom ut√°n mag√°t√≥l nem j√∂tt tov√°bb. Lehet, hogy nem ilyennek k√©pzelte, vagy √©n nem voltam neki szimpatikus. Ez is teljesen rendben van. Csoportfolyamatban van lemorzsol√≥d√°s, sok oka lehet, p√©ld√°ul az √©lethelyzet v√°ltoz√°sa, m√°shov√° ker√ľl a priorit√°s. Akadt, akinek mondtam, hogy √©rdemes lenne egy√©ni pszichoter√°pi√°ra elmennie a k√©rd√©seivel, amivel hozz√°m √©rkezett. J√°rok csoportos √©s egy√©ni szuperv√≠zi√≥ra, ahov√° elvihetem a saj√°t, szakmai k√©rd√©seimet, ez meg tud erŇĎs√≠teni egy-egy k√©rd√©ses helyzetben. N√©ha elŇĎfordul, hogy egy gy√°szterapeuta vagy m√°sfajta seg√≠tŇĎt jobban tud seg√≠teni, mint √©n, ilyenkor igyekszem konkr√©t szakemberhez ir√°ny√≠tani a klienst, nem mag√°ra hagyni a helyzetben akkor sem, ha nem √©n vagyok sz√°m√°ra az ide√°lis seg√≠tŇĎ.¬†

BS: – H√°ny irodalomterapeuta mŇĪk√∂dik Magyarorsz√°gon?

RP: – Ezt neh√©z sz√°mszerŇĪs√≠teni, mert vannak szakir√°ny√ļ tov√°bbk√©pz√©s szakok √©s r√∂videbb m√≥dszertani k√©pz√©sek. Az ut√≥bbiak nem adnak irodalomterapeuta v√©gzetts√©get. A Magyar Irodalomter√°pi√°s T√°rsas√°g Egyes√ľletnek k√∂r√ľlbel√ľl √∂tven tagja van. De enn√©l sokkal t√∂bben vagyunk orsz√°gszerte v√©gzett irodalomterapeut√°k. Az m√°r m√°s k√©rd√©s, hogy nem mindenki tart akt√≠van csoportokat, hanem munk√°ja egy√©b ter√ľleteibe √©p√≠ti be a megszerzett tud√°st.¬†

BS: РAz írótáborban, olyan foglalkozást tartasz, ahol írni kellett. Saját foglalkozásokon mennyire alkalmazod ezt a módszert?

RP: – JellemzŇĎ, de nem olyan tiszta form√°ban, mint ott. Az irodalom ter√°pi√°nak l√©tezik akt√≠v vagy kreat√≠v oldala is, amikor a csoporttagok √°ltal alkotott sz√∂vegekkel dolgozunk. Hosszabb folyamatokban alkalmazom, otthoni gyakorlatnak kapnak √≠r√°sos feladatot. El tudja m√©ly√≠teni, azt, ami t√∂rt√©nik. Egyik verzi√≥ja a lyukas sz√∂veg, amikor megl√©vŇĎ alkot√°st kell kieg√©sz√≠teni √©s van az abszol√ļt saj√°t alkot√°s. Egyre ink√°bb elterjed a n√©zet szakmai k√∂r√∂kben is, hogy az alkot√°s is irodalomter√°pia, sŇĎt, bizonyos orsz√°gokban, p√©ld√°ul Finnorsz√°gban az irodalomter√°pi√°nak ezt az √°g√°t akt√≠vabban gyakorolj√°k, mint a befogad√≥i form√°t. A saj√°t √©rz√©sek √≠r√°sban val√≥ megjelen√≠t√©se olyan dolgokat tud kihozni, amik lehet m√°shogy nem jelenn√©nek meg.

BS: – Saj√°t √©rz√©seket pap√≠rra vetni nem k√∂nnyŇĪ, hogyan motiv√°lod ŇĎket?¬† Hiszen ez csak √ļgy mŇĪk√∂dik, hogy az ember k√≠m√©letlen√ľl ŇĎszinte √∂nmag√°hoz.¬†

RP: -M√°r a nulladik pillanatt√≥l dolgozom a meg√©rtŇĎ, empatikus, √≠t√©letmentes k√∂zeg kialak√≠t√°s√°n, a csoporttal egy√ľtt. Nem v√°rhatom el senkitŇĎl, hogy a bizalom r√∂gt√∂n kialakuljon √©s azonnal kit√°rulkozzon. Ehhez b√°tors√°g kell. √Čpp ez√©rt z√°rt csoportokban k√©rek √≠r√°st, amikor m√°r ismerj√ľk egym√°st valamennyire, van egy k√∂z√∂s folyamat, amit visz√ľnk. Igyekszem erre tekintettel lenni, tiszt√°ban vagyok vele, idŇĎ kell, hogy egy seg√≠tŇĎ kapcsolatban a bizalom kialakuljon, √©pp √ļgy, mint az √©letben.

BS: – SzŇĪk reperto√°rb√≥l haszn√°lsz sz√∂veget, vagy beker√ľlnek √ļjak is? Megeml√≠ten√©l n√©h√°nyat?

RP: – Mindig bŇĎv√≠tem a sz√∂vegbankot. Vannak term√©szetesen bev√°lt sz√∂vegek, amikrŇĎl tudom, hogy j√≥k, rezon√°lnak r√° az emberek.¬† Olyan is elŇĎfordul,¬† hogy √ļgy gondolom, hogy az √°ltalam bevitt sz√∂veg j√≥, sokszor feldolgoztuk m√°r, azt√°n beviszem egy csoportba √©s ott azt mondj√°k, hogy ezzel nem tudnak mit kezdeni. Mostan√°ban fŇĎleg versekkel dolgozom. Ez tal√°n az online l√©t saj√°toss√°ga is, mert itt minden dinamikusabb. Szeretek versekkel dolgozni, mert azok instant elŇĎh√≠vj√°k az √©rz√©seket, benyom√°sokat, asszoci√°ci√≥kat. Szeretem a mes√©ket, r√∂videbb novell√°kat. Egy z√°rt csoportban A GyŇĪrŇĪk Ur√°val dolgozom, itt elv√°r√°s volt, hogy a tagok ismerj√©k a mŇĪvet.¬† Nagyon szeretem Fodor √Ākos haikuit. Az ŇĎ sz√∂vegeivel sok irodalomterapeuta dolgozik, vele nem lehet mell√©lŇĎni. √Ėrk√©nytŇĎl az Egypercesek-et szeretem, a t√∂m√∂rs√©g√©t, frapp√°ns√°got, zseni√°lisak √©s mindenk√©pp kiv√°ltanak valamilyen reakci√≥t. J√≥zsef Attil√°t, Radn√≥tit eml√≠ten√©m a k√∂ltŇĎk k√∂z√ľl. Kort√°rsak k√∂z√ľl T√≥th Krisztina novell√°it is kedvelem. √Āfra J√°nos verseit, Szab√≥ T. Anna verseit, novell√°it, Dragom√°n Gy√∂rgy sz√∂vegeit nagyon szeretik, amiatt, hogy a mi probl√©m√°inkkal foglalkoznak, nek√ľnk sz√≥lnak, a mai kor ember√©hez.

BS: – Klasszikusokn√°l ismert vershez ny√ļlsz? El√°rulod az elej√©n a szerzŇĎt?

RP: – Ha megmondom, a szerzŇĎh√∂z k√∂tik az √©letrajzot. Holott az lenne a l√©nyeg, hogy neki mit mond a sz√∂veg.¬† Ez√©rt igyekszem nem annyira ismert mŇĪvet v√°lasztani √©s csak a v√©g√©n √°rulom el a szerzŇĎt. De van √©rtelme ismert verssel is dolgozni.¬† ElŇĎj√∂nnek olyan dolgok, amirŇĎl kor√°bban soha nem gondolkodott a csoporttag. PetŇĎfitŇĎl a Szeptember v√©g√©nt bevittem a K√°rolira, a pedag√≥gus tov√°bbk√©pz√©sre, ahol oktatok. A hallgat√≥kkal saj√°t √©lm√©ny form√°j√°ban dolgoztuk fel. Izgalmas besz√©lget√©s kerekedett belŇĎle. Ismert alkot√°sn√°l a folyamatot ir√°ny√≠tani kell, hogy ne menjen el √©letrajz elemz√©sbe meg k√∂z√©piskolai √©lm√©nyek feleleven√≠t√©s√©be.

BS: – Milyen t√≠pus√ļ k√∂nyveket olvasol, tudsz nem szakmai szemmel olvasni?

RP: – Sokf√©le k√∂nyvet olvasok. Nekem az a l√©nyeg, hogy legyen benne valami, ami√©rt tudok lelkesedni. Tudok √≠gy olvasni szakmai k√∂nyvet, fantasyt, magyar kort√°rs k√∂tetet, verseket, nem is sz√°m√≠t a mŇĪfaj, csak fogjon meg. Ami√≥ta az eszemet tudom, olvasok, tal√°n ez√©rt vagyok k√©pes elvonatkoztatni a szakmai szempontokt√≥l, hisz kor√°bban volt az √©lm√©nyszerŇĪ olvas√°s, √©s ez is meg is maradt. Ha be tud h√ļzni egy k√∂nyv, akkor ott l√©tezem, annak univerzum√°ban, a k√ľlvil√°g megszŇĪnik.¬†

BS: – Azt mondj√°k, hogy az emberek ma kev√©sb√© olvasnak, mit gondolsz errŇĎl?

RP: – √Čn abszol√ļt azt l√°tom, hogy az irodalomnak divatja van. F√©szbukon, k√∂z√∂ss√©gi oldalakon l√°tni, hogy t√∂bb t√≠zezren k√∂vetnek irodalmi oldalakat.¬† Szeret√ľnk olvasni. Nagyon sok terepe van annak, hogy meg√©lj√ľk, milyen csod√°s is az irodalom:¬† meg√©l√©snek, az √≠r√°ssal, olvas√°ssal, irodalomter√°pi√°val.

Berill Shero

Kép forrása: Pixabay

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©.

A weboldalon a minŇĎs√©gi felhaszn√°l√≥i √©lm√©ny √©rdek√©ben s√ľtiket haszn√°lunk.
%d bloggers like this: