Az írás az egyik legszebb módja annak, hogy megosszuk gondolatainkat, történeteinket és tudásunkat a világgal. Azonban az igazi kihívás nem itt kezdődik, hanem ott, hogy a művet az olvasók elé tudjuk tárni. Mire jó a marketing? Milyen folyamatokat érdemes követni, hogy könyvünk a lehető legtöbb emberhez eljuthasson? Ezekre és még sok más kérdésre ad választ ez a cikk, mely a teljesség igénye nélkül mutatja be a marketing folyamatát és lépéseit annak érdekében, hogy könyved minél több olvasóhoz eljuthasson, avagy könyveladás marketinges szemmel.
A marketing szerepe
A marketing olyan folyamat, amelynek célja, hogy a szerző könyve eljusson az olvasókhoz és megtalálja a megfelelő közönséget. Ahhoz, hogy egy könyv sikeres legyen, és minél többen olvassák, nem elég csak leülni és megírni. Fontos a marketingtervezés, amely magában foglalja a könyv promócióját, az eladások növelését és a folyamatos kommunikációt. Lássuk mit tehetünk a könyveladás növelésére.
A könyveladást segító folyamat
Mutatunk neked néhány ötletet, folyamatot, amelyek segítenek neked abban, hogy megtaláld azt az olvasóréteget, akik valóban kíváncsiak a könyvedre. ÉS ha ez nem lenne elég, lehetőséged van letölteni egy marketing ötlettárat, mely átfogó marketing anyagot ad számodra.
1. Könyveladás stratégia kialakítása
Hogyan kezd el? A könyveladás folyamatának kiindulópontja a stratégia megalkotása. Mielőtt bármilyen lépést tennénk, fontos meghatározni, hogy ki a célközönséged és hogyan érheted el őket. Tegyünk fel néhány kérdést magunknak!
- Milyen típusú olvasók érdeklődhetnek a könyvem iránt?
- Milyen problémákra vagy vágyakra válaszol a könyv?
- Hol van a célközönségem az online térben?
- Milyen eszközökkel és csatornákon érhetem el őket legjobban?
2. Online jelenlét és weboldal
Az online jelenlét elengedhetetlen a marketingben. De mégis mi kell ehhez? Egy weboldal, amin bemutathatjuk a könyvet? Akár részletes leírás a könyvről, a szerzőről a közösségi felületeken? Milyen egyszerűen hangzik. De hogyan jut el a könyv valójában az olvasókhoz?
3. Közösségi média jelenlét
A marketing egy szakma. Sokan úgy gondolják, hogy a “majd kiposztolok valamit, és majd így elérem az olvasóimat” is célra vezető. Általában akkor jutnak el a szerzők marketing közelébe, ha ez nem működik. És áltatlában nem működik. De vajon miért? A közösségi média platformok kiváló eszközök a marketingben. A terv nélküli cél azonban csak kívánság. Ezért érdemes megtervezni minden platformon a kommunikációt. Mit, mikor és hogyan? Erre a három kérdésre kell tudnod a választ.
Mit posztoljak?
Ez az a kérdés, melyet óhatatlanul megelőz egy kutatás, mely a fenti kérdésekre mindeképp választ tud adni.
Milyen típusú olvasók érdeklődhetnek a könyvem iránt?
Nos, nem mindenkit érdekel a könyved, ha ebből indulunk ki, akkor érdemes azokat az olvasókat elérni, pontos célzással, akiket pedig igen. Készíts persónákat, adj nekik tulajdonságot, vizsgáld meg, hogy mikor, mit és hogyan szeretnek olvasni. MInél jobban leszűkíted, annál pontosabb az elérés.
Milyen problémákra vagy vágyakra válaszol a könyv?
“Nem hiszek abban, hogy minden könyv problémákat old meg”, mondta nekem valaki. De valahol ez mégis igaz. Ha éppen egy olvasó kikapcsolódásra vágyik, akkor azt a problémát tudod megoldani a szórakoztató irodalommal, ha éppen romantikus irodalmat olvasni, akkor ők a te célközönséged, ha pedig borzongani van kedvük, akkor megvan a krimi irodalmi célközönség.
Hol van a célközönségem az online térben?
Ez a kérdés talán az, amin rengetegen el szoktak csúszni. Mivel a válasz erre az, hogy mindenhol, csak meg kell tudd őket találni. És a válasz tulajdonképpen a könyvetkező kérdésre adott válasz.
Milyen eszközökkel és csatornákkal érhetem el őket legjobban?
Nem fogod elsőre megtalálni őket, ez a dolog erről szól. Rengeteg próbálkozás, kitartó posztolás, ötlet után viszont az olvasóid hozzászoknak ahhoz, hogy hol kell téged megkeresni és megtalálni. A hogyan kérdés persze itt lemaradt, de mindjárt folyatajuk.
Mikor posztoljak?
Mint egy távoli látcső végén egy 007-es ügynök, úgy figyeled az olvasiódat minden nap. Vizsgálod a viselkedésüket, a reakciókat és azt is, mi nem tetszik nekik. De másképp, minden posztnak megvan a maga ideje, persze ezt a mondatot megelőzi egy kutató időszak, de erről egy másik cikkben írunk nektek. Kísértletezz, ha van időd, de sokkal célravezetőbb, ha egyszerűen csak a megfigyeléseidet használva és persze az eredményeket teszed ki a poszrokat.
Hogyan posztoljak?
Ha most felvezetném az alap szabályszerűségeket, akkor nem tudom mennyire hosszú cikk lenne. Ezért érdemes inkább leszűkíteni néhány gondolatra, és ha bővebben szeretnétek kitérni erre a témára, akkor ezen a linken találtok egy szuper anyagot, mely segít nektek ebben. Egy szóval minőség, melyet megelőz minden, amit itt fent leírtam.
A marketing egyik sarokpontja a sok más mellett a hogyan? Ebben benne van a minőségi képi megjelenés, és jó szöveg, a célzott szöveg és persze az, amitől működik, hogy mit, mikor, hogyan posztolsz? Tehát ha ezt elolvastad, akkor végre el tudsz indulni.
4. Könyvrecenziók és médiakapcsolatok
Muszáj kitárnünk erre a pontra, mert elengedhetetlen. Az egyik legjobb eszköz ahhoz, hogy az olavsók tudjanak a könyvedről, ha nem csupán te osztod meg, hanem bloggerek, újságírók és influenszerek kezésbe adod a feladatot. Keress fel hiteles szakmabéli kritikusokat és tartsd velük a kapcsolatot, mert ők azok, akik segítséget nyújthatnak a könyv terjesztésében.
6. E-mail marketing, hírlevél
Az e-mail marketing rendkívül hatékony módja az olvasókkal való kapcsolattartásnak és a könyv promóciójának. Hozz létre egy hírlevél listát és küldj rendszeres frissítéseket, különleges ajánlatokat és érdekes tartalmakat az olvasóknak! De hogyan érheted el, hogy minél többen feliratkozzanak? Szükséged van egy platformra, ahol ez megjeleneik, és egy tervre, hogy milyen információkat küldenél el az olvasóidnak. Persze tudom, hogy ez így nem teljesen egyszerű, ezért mutatok néhány lépést és ötletet, melyet itt találtok, ezzel már el tudtok indulni.
7. Közösségi hirdetések, mely segítik a könyveladás folyamatát
Na ez az a pont, amikor áltatlában nagyon sok pénzt, hasztalanul el szoktak költeni mindenki, mivel nincs teljes tudás ahhoz, hogy mikét kell ezt létrehozni.arról, hogy hogyan célozz pontosan, és így kiket érsz el, milynen tartalommal és miként. Erről majd egy következő cikkben írunk, de az mindenképpen fontos, hogy nen kapkodj, mert csak a pénzed megy el, és sajnos nem lesz olyan eredmény, amit szeretnél elérni.
8. Olvasói visszajelzések értékelése és válaszadás
Az olvasói visszajelzések értékesek lehetnek a könyveladásban. Figyeld meg, mit mondanak az olvasók a könyvről, és reagálj rájuk! Pozitív értékelések és ajánlások hatnak a könyv hírnevének növekedésére.
9. Folyamatos nyomonkövetés és optimalizálás
A marketing folyamatosan változik és fontos, hogy nyomon kövesd az eredményeket. Figyeld meg, hogy melyik stratégia működik és melyik nem, majd alkalmazd a tanulságokat a jövőbeli kampányokhoz!
A marketing hosszú távú befektetés a könyved sikerének elérésében. Fontos az elhivatottság és a kitartás. A fenti lépések betartásával és az olvasók iránti elkötelezettséggel elérheted azt a célt, hogy azokhoz az emberekhez jusson el, akik tényleg a te célközönséged.
Bontsd le a marketing folyamatát lépésről lépésre és ne habozz használni az online és offline lehetőségeket egyaránt!
Kép forrása: Pixabay