A természeti jelenségeken kívül fizikaórán is felhasználhatók a földrajznál már említett csillagos mesék; a zenéhez és rajzhoz hasonlóan pedig a feltalálók élete és munkássága szolgáltat hasznos és tanulságos alapanyagot. Ha nem csak a feltalálás tényét említjük meg, hanem elmeséljük a történetét is annak, mi vezetett el egy-egy feltalálót sikereken és buktatókon át a nagy felismeréshez, nagyobb esélyünk van rá, hogy a diákok meg is jegyzik az információt. A mögötte húzódó tudomány elmagyarázása már a tanár dolga.

Kémia: Régóta kiemelt helyet foglalnak el kedvenc történeteim között a varázslókról és alkimistákról szóló legendák, de sokáig mégsem gondoltam arra, hogy ezekből akár oktatási segédanyag is lehet. Az alkímia a kémia előfutára, és a Bölcsek Kövét kutató mágusok és varázslók akarva-akaratlanul is sok értékes felfedezést tettek a tudomány szolgálatában. A róluk szóló legendák ráadásul nagyon izgalmasak, varázslatosak (naná) és szórakoztatóak is. Kiválóan alkalmasak rá, hogy arra inspiráljuk a diákokat: menjenek, és tegyenek fel kérdéseket a tanáraiknak.

Egyszer egy egész szegedi gimnazista osztályt buzdítottam fel azzal a kérdéssel, hogy vajon mitől gyulladna meg egy oltár, ha leöntik vízzel… (aki nem tudja, járjon utána).

Matematika: Még a humán tárgyak ősellentétének tekintett matek­óra sem teljesen független a mesemondástól. Vannak mesemondók, akik előszeretettel használnak logikai fejtörőket, matematikai találós kérdéseket a programjaikban, vagy szőnek új történeteket egy-egy bonyolultabb megoldandó probléma köré. Nemrég találkoztam egy fiatal török mesemondóval, aki általános iskolában tanító néni, és görög mítoszokat alakított át szöveges feladatokká. A matematikát sokan a logikus gondolkodás netovábbjának tekintik – az emberiség pedig a logikus gondolkodás kezdete óta szerette magát érdekes kihívásokkal, fejtörőkkel és egyéb találós mesékkel szórakoztatni. Hasonló módon az ókori görögök óta a matekóra fennhatósága alá tartozó geometria is tele van történelmi mondákkal, érdekes feladatokkal, és emlékezetes személyiségekkel. (…)

Mindenkinek ajánlom, hogy mesemondói pályafutása során legalább egy iskolát fogadjon örökbe.

Valahányszor új vidékre költözöm, mindig keresek egyet.

A megállapodás egyszerű: ingyen mesélek náluk bármikor (kikötve, hogy az ajánlat más, környékbeli iskolákra nem érvényes), cserébe azért, hogy náluk gyakorolhassam az új történeteimet. Eleinte, főleg ha nem hallottak még a mesemondói szakmáról, néhány iskola szkeptikus szokott lenni; de elég egy-két látogatás hozzá, hogy rákapjanak, főleg, ha a mesemondó hajlandó az igényeikhez igazítani az előadásait. Így volt alkalmam például részt venni a fizika napján, vagy kifejleszteni a szentekről és mártírokról szóló programomat. A rendszeres mesélés ugyanabban az iskolában egyéb bónuszokat is tartalmaz: az ember megismerkedik a diákokkal, megtanulja, mi érdekli őket, sőt, visszatérhet felmérni, mennyire fogta meg a mesélés a közönségét. Jó jel például, ha fél évvel később azzal fogadják az embert, hogy „te mesélted az oroszlános mesét!” A hab a tortán, hogy nincs annál felemelőbb érzés, mint amikor a gyerekek megpillantják az embert a folyosón, és visítva rohannak vissza az osztályterembe azzal, hogy „Jön a mesemondó!!!”